Nyárelőt csúfoló hőség. Délelőtt tíz órát gúnyoló forgalom. Várom,
hogy a balról érkező autók áradata leapadjon. Vagy valamelyik sofőr lélekben
hirtelen megnemesedjen, s lovagi modorban maga elé engedjen. Elegánsan, épp
csak annyira lassítva, hogy a mögötte érkezők ezt meg se érezzék. Lendületükből mit se
veszítsenek. Esetleg bármi hasonló csoda történjék, melynek hatására
becsatlakozhatok végre a körforgalomba. Anélkül, hogy én magam agresszív és
nőietlen nyomuláshoz folyamodnék. Gyönyörködöm a napsütésben. A soha el nem fogyó
kocsikaravánban. Ami attól sem lenne egy centivel sem rövidebb, ha tajtékozva
csapkodnám a kormányt és átkoznám
a többi
vezetőt. Jobbra, az első kijárat felől fehér minifurgon kanyarodik. Kis ívben,
kecsesen. A kocsi oldalán joviális, ősz szakállú ember portréja. Alatta reklámszolgen
fenyeget: A Mikulás házhoz megy. Júniusban? Mondjuk, ezzel a lendülettel
a Mikulás a tavaly decembert simán lekéshette, és még odafelé tart. Vagy az
idén eljövendő neve napjára
siet bölcs
előrelátással. De az is belefér, hogy ő a sosem létezett, hagyománypukkasztó
nyári Mikulás. A szuperhős, aki épp időben érkezik. És persze, hogy házhoz
megy. A történeti tanúság szerint az eredeti Mikulás is házhoz ment. Igaz, ő nem hirdette
ezt magáról sem hangosbemondóval, sem transzparenssel. Sem furgon oldalán. Ami
a Mikulás számára szempont volt - nem látványosan, nem üzleti megfontolásból,
hanem magáért a jócselekedetért tenni a jót - azóta átértelmeződött. A Mikulás
ma is házhoz jön – néha önkéntes alapon, de többségében inkább, ha fizetnek
neki. Pénzért bárki helyett eljátssza, hogy jót tesz. Gyereket vidít.
Ajándékoz. Különleges szolgáltatásként bocsátja áruba mindazt, ami normál állapotban
a mikulási tevékenység (a karitatív cselekvés) ingyenes és lényegi velejárója volna. Minden
természetes hajlam azt diktálja, hogy az önkéntes segítség, a szívből jövő ajándék, az
adás gesztusa házhoz megy. Sőt, eleve ott van a házban. Magától. Nem kell külön
könyörögni érte.
Nem kell hozzá listát írni. Nem kell megrendelőt kitölteni, odafurikázni,
útközben elakadni a körforgalomban, felárat fizetni. Ez a világ azonban nem a
természetes hajlamokat részesíti
előnyben.
Itt nincs mese, ki kell írni, hogy ez a házhozmenetel, pénzért, ez valami
hatalmas előny egy műmikulásnál, tekintetbe véve az első Mikulás óta alaposan
megváltozott viszonyítási rendszereket.
Manapság akad például olyan Mikulás, aki kellő
díjazás ellenében
rosszat is hajlandó tenni. Például a televíziónézők millióinak szeme láttára
ragacsos üdítőitalok világmegváltó és személyiségfejlesztő hatását hirdeti. A tejfog- és vasszögoldó,
valamint rozsdamaró hatást
ellenben szerényen titokban tartja. Szakasztott, mint az eredeti Mikulás az
igazi jótetteit.
Az efféle Mikulások mellett a jó szándékú szülő
máris kevésbé abszurd jelenségként tekint egy olyan Mikulásra, aki
megrendelésre felölti hagyományos jelmezét, beül a furgonba, és műhóval a
sapkáján házhoz megy. Pénzért, pénzért, de legalább nem osztogat beetető
termékmintát. S a végén legalább idehaza adózik és itthon költi el a bevételét.
És a jobban menő mikulásvállalkozásokban akad már biológiailag lebomló puttony is; ez csökkenti némileg
a bolygóval szemben érzett bűntudatot, amiért a megrendelt játékok csomagolásának
előállításához egy esőerdő tizenkilenced részét ki kellett
irtani. A kölyöknek pedig jó lesz, majdnem olyan jó, mint azoknak a szegény
gyerekeknek, akiket annak idején az eredeti Mikulás meglátogatott. Még jobb is,
mint nekik. Mert azoknak a szegény gyerekeknek a szülei nem tudtak volna
fizetni egy Mikulásnak azért, hogy meglátogassa őket és átadja a szüleik által
vett ajándékot. Igaz, nem is kellett, mert a Mikulás magától vitte nekik, amit
vitt. Mindegy. A lényeg, hogy házhoz jön. A jeles napon persze az oviban is
parádézik egy megrendelt Mikulás, már a tízórai környékén. A plázamozi előtt
meg délután jön szembe kettő másik. Szórólapot osztanak. Ha kitöltöd a csücskén
a kérdőívet a Mikulásról, barna üdítőt nyerhetsz. A szomszéd Mikike névnapi
zsúrján megint felbukkan egy fizetős Mikulás. Szaloncukrot terít, nagy
tételben, közvetlenül a bohócműsor után. Otthon, a tévéből tovább ömlenek a
különböző Mikulások. Egy filmre jut kettő, egy reklámra négy. Kár volt
megrendelni, mindezek után estére, még az ötödik fajtát. A házhoz jövőset. Búsulnak a szülők. Hogy minek van belőle
annyi. Mitől lett ekkora celeb. És
egyáltalán, mi a fenének logisztikázik évről évre egyre több tonna potenciális
szelektív hulladékot
A-ból B-be, ajándékosztás címén, a kólás flashmobok szünetében. Telefonon lemondani
az akció napján már csak pénzért lehet. A házhoz jövőset. De áttetetni a
foglalást egy másik időpontra semmibe nem kerül. Összenéznek a szülők. Végül
is, a decemberi Mikulás lerágott csont. Mint a karácsony, a húsvét, névnap,
születés- és gyereknap, beiskolázás és ballagás, halloweeen, valentin és
mindenféle szomszédból pottyant ünnep,
amely unottan teleszórja az asztalt mindenféle hizlalóval és fölöslegesen
kézzelfoghatóval. Tervezetten elavulóval. Divatja múlóval. Eldobhatóval. Ez az egész, ez annyira
el van rontva, ezen már csak úgy lehet javítani, ha tovább rontják. Jöjjön a
nyári mikulás. Júniusban jó lesz? Akár. Be már nem kell öltözni,
elképzelhetetlen, hogy a gyerek egy ilyen nap után még higgyen benne. Elég, ha
házhoz jön. Sőt. A kölyökkel majd apa csinál a Mikulásnak valami ajándékot.
Csak úgy. Mindenféle alkalom nélkül. Hátsó szándék nélkül. Körbeér a fehér furgon,
maga elé enged. Boldog júniust.
A lehetőség saját szellemi gyengeségeinek, lelki
szegénységeinek felismerése nem adatik meg egyformán mindenki számára. S maga a
szembenézés is több
fajta utat eredményezhet. Léphet valaki a tudatos fejlődés útjára, s nyitott
szívvel haladhat egy nehéz, de örvendetes
ösvényen.
Vannak azonban, akik önnön korlátaikkal szembesülve - vagy csak megsejtve,
kitapintva azokat - megijednek. Visszahúzódnak. Hosszú időre elrejtőznek. Úgy
vélik, esélyük sincs kibontakozni: ők már csak olyanok maradnak, ami nekik
jutott. Megint más túl hamar megrázza
magát, szinte gondolkodás nélkül előmerészkedik belső rejtekéből. Saját határaival dacolva széltében feszegeti
a rácsokat, kémlelve, merre növelhető a territóriuma. A túlélés ösztöne
veszettül hajtja őt. Mielőtt
mélyebb
felismerésre jutna a határok természetét illetően, már azt mantrázza: ki kell törni, szabadon terjeszkedni
és győzni. Belőle nem lehet sarokba szorított vesztes. Róla nem mintázhatják az
eltiport jogok emlékművét. Úgy véli, a térdre hullás, a magány, a fájdalom a túlélésnek sem barátja,
nemhogy a győzelemnek. Önnön
minőségét - s a vele járó kétségeket, válságot, hibákat - nem átélni és
meghaladni, hanem elnyomni, elhallgattatni, eltagadni igyekszik. Vagy épp
stílussá, létmóddá, divattá avatni. Ezt pedig csak magabiztosan lehet. Csak
folyamatos világi eredményekkel, önigazoló, létjogosultság-erősítő külszíni
győzelmekkel. Az ilyen indíttatású
győzelem - a sokaság szemében bármily fényesnek tűnik - nélkülözi mindazt, ami szellemi
vagy lelki eredetű. Nem lehet magasrendű, sem természetes. Leginkább
folyamatosan kierőszakolt, fals diadalmenet az anyag síkján, melyet - hacsak utol
nem éri a karavánt szellem és
lélek
-, újabb és újabb megtorpanás, újabb és újabb hajsza követ. Az önigazolás
kényszere világi céljaiban
egyre táguló körökbe kergetheti azt, aki mindeközben módszereit tekintve egyre
mélybbre süllyed. Olyan mélyre, hogy múlandó, örökös utánpótlásért szomjazó
felszíni győzelmei érdekében
alantas eszközökhöz folyamodik. Alattomosság vagy felületesség, kegyes hazugságok vagy kegyetlen őszinteség,
képmutatás vagy arcátlanság színe váltó kerülőútjain halad. Fondorkodással,
ártatlanság álcájában közeledik. A jóság híg, érdek-formáinak utánzásával
próbálkozik. Érdektelenséget tettet. Közben mélyen, legbelül nem tisztel semmit
önnön kívánalmain, pillanatnyi örömein
és
trófeagyűjtési
vágyán kívül. Néha nyíltan támad, néha csak behálóz. Az asztal alatt oson közel. Suttog. Hátba szúr. Titokban
kényszeríti ki kétes értékű alkuit a győzelem érdekében. Gyenge pontokon
áttaposva, a szemtől szemben vállalt küzdelem helyett, melyben szellemiekben,
lelkiekben bizonyára alulmaradna. A célja saját kielégülésének növelése. Saját létjogosultságának és eredményességének
bizonygatása. S pontosan tudja, mely területen kell ahhoz maradnia, hogy
véletlen se szenvedjen evilági értelemben vett vereséget. Mások megalázása nem
okoz neki dilemmát, inkább ízesíti felszíni eredményeit. Nem törekszik arra,
hogy lélekben jobb legyen, vagy a másikat jobbá tegye. Csak sikeresebb,
érdekesebb, egyedibb akar lenni; a
viszonylagos, külső középpontokat keresi a belső, az Egyetlen helyett. Az
élvezetet, a pillanatnyi diadal vérét vágyik szürcsölni, csak az feledteti vele
az elhazudott, elfeledett nemesebb és alázatosabb célokat. Nem ismeri be vagy
kineveti a félelmeket, lenézi az esendőséget, gúnyolja önmagában, másban. Önnön halálát, fizikai bukását rettegi a
másik szemének tükrébe nézve. Ezt a bukást érti csak, s ez ellen próbálja
felvértezni magát, mikor az anyagi világ megnyilvánulásai között kiigazodni oly
könnyedén megtanul. Szívósan küzdve igen messzire képes eljutni ezen a síkon; s
ahol nincs lélek, szellem - nem ütközvén akadályba - különös otthonossággal
mozog. A horizontális térhódítás
egy életre is képes lekötni
figyelmét, éhségét,
látszólag teljesen kiirtva belőle a transzcendens törekvés csíráit is. Az ilyen
teremtmény tetszését, rokonszenvét, elismerését és csodálatát kivívni nem
érdem. Haragudni rá vagy rettegni tőle - csak saját lelkünket fertőzi s gyengíti.
A vele való találkozás önvizsgálatra
int. Márpedig mindannyian találkozunk vele. Másban és önmagunkban is. Ő az ego.
Másban mindig könnyebb felismerni őt. De a kérdést olyankor is magunk felé kell
szegeznünk: Vajon mi jó úton járunk-e? Fogékonyak vagyunk-e a kísértésre?
Megfelelő helyünk, rendeltetésünk felé törekszünk a mindenségben, az örök
zsinórmérték mentén haladva? Tisztában vagyunk önnön határainkkal, vétkeinkkel?
Tudjuk-e a bennünket érő sérelmek hangsúlyozása helyett a mindnyájunkat
körülvevő, utánunk is ácsingózó sötétség diadalát gyászolni? S képesek
vagyunk-e úgy elutasítani az ego megnyilvánulásait, hogy közben a másikban,
önmagunkban megpillantott Embert - Isten képmását - egyetlen percre sem
tagadjuk meg?
(Megjelent a Barikád Magazin 2014. június 11-i számában.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése