Faluhelyen kis
társaság gyűlik össze. Táborozó városi gyerekek, szülők, helybéliek
találkoznak. A kisebbek játszanak, a nagyobbacskák kíváncsiskodnak.
Ismerkednek. Egy teltkarcsú, falubéli fiatalasszony karján, lábán, s egyéb
testhelyeken tetoválások villannak elő. Hatalmas szirmú virágminta a boka
fölött. Gótikus formájú betűk a csuklón. Az egyik kiskamasz lány érdeklődve
figyeli. – Mi van a kezedre írva? – A hölgy - válasz helyett - felmutatja az
alkarját. Mintha tabu lenne a néven, nem mondja ki, csupán mágikus mozdulattal
odatartja az írást a beavatandó fél orra elé. Úgy, hogy azért mindenki más is jól
lássa. Egyetlen, tintakék szó az ütőér fölött, szépen olvasható: Elmúlik. A lányka némán betűzi, mozgó
ajakkal. Tizenhárom sudár éve csodálkozva közelebb hajol, szemöldöke zavart
ráncba fut. Egy pillanat az egész; láthatóan nem tudja hova tenni az üzenetet.
Talán ha olyasmi lenne a bőrbe vésve, hogy LOVE. Vagy PEACE. MUSIC. Hidrogénszőke
énekes csajszik vagy kölyökképű filmsztárok művészneve. Egyszarvú hátán
szuperhős, amint átugrat néhány kontinens fölött. Az világos képlet. De mit
kezdjen saját anyanyelvén egy szimpla ikes igével, mely a létezés és a történés
határán billeg? A tetkótulajdonos megtöri a csendet, hátha segít a
megfejtésben. - Minden elmúlik. Nem? - és derűsen mosolyog. Titokzatosan. Senki
nem kérdez, nem szól. Mágikus a csend. Itt sűrűsödik a létezés misztériuma. Az elmúlik, súlyos szó. Hát még a minden. Klímaváltozás lesz. Nagyon nagy
hőség. Vagy nagyon nagy hideg. Aztán elmúlik. Szökőár. Elmúlik. Talán háború.
Aztán elmúlik. Mint minden háború. Jön a béke időszaka, hosszú vagy rövid -
elmúlik. Atomtámadás. Szürke hamufelhő. Nukleáris tél. Elmúlik. Élelem híján
egymást harapdáló túlélők. Fájdalom. Elmúlik. Lelkiismeret-furdalás. Elmúlik.
Földbe csapódó meteorraj. Világvége. Elmúlik. Minden elmúlik. Erre gondolt?
Mindenki mindenére? Vagy a saját maga számára mindent jelentő mindenre? Képzelt
riport keretében faggatják a jelenlévők a saját lelkükben lakó, mosolygó falusi
asszonykát: vajon minek az elmúlása volt (van, lehet) oly meghatározó, hogy az
ember a bőrébe véseti? S mi járhat a fejében annak, aki valóban magára írta a
szót? Talán családi tragédiák emléke tanította a józan bölcseletet: a rosszat
ki lehet bírni, ki kell bírni, mindent túl lehet élni? Ne félj, nem fáj örökké.
A borzalmakból is van kiút. Vajon ezt olvassa ki az asszonyka a saját karjára
pillantva, mikor a falu határában dolgozik? Mikor kisgyermekkel az ölében mesél,
vagy a tésztás fazék felett görnyed? Netán egy szép szerelem súgja a
figyelmeztetést az őszi avarba hullás kötelező ígéretéről? Ókori filozófia
vegyül a szénaboglya illatával? Óvatosságra inti az ifjúkort: az emelkedettség,
a gyönyör pillanatában se feledkezzen meg arról, hogy a boldogság érzete – miként
az ártéren átvezető földút – könyörtelenül véges? Olyasmi ez, hogy itt ülünk a
teraszon, és holnap már nem ülünk itt pont mi, pont ugyanígy. Nem lesz még
egyszer ez a mai nap. Elmúlik. És még rengeteg nap elmúlik. Ugyanígy. Ezek a
teli szájjal dinnyét tömő, papírsárkányt hajtogató gyerekek elmúlnak gyereknek
lenni, és kiteljesedett vagy idegbeteg felnőttek lesznek. (Rajtunk múlik, elmúlik.)
A felnőttségükön túl majd végtelenül magányos vagy végtelenül bölcs öregek
válnak belőlük. Vagy a kettő között bármi. Aztán az ő idejük is elmúlik. Ezek a
magas fák sem lesznek itt; emlékszem, amikor még nem voltak, amikor még romos
épületek, kerítésdarabok omladoztak oldalt. Aztán egymásra számító, egymásnak
fontos emberek jöttek, cselekedtek, és elmúlt a fátlanság. És elmúlt az üres
romosság korszaka. És most van helyette épület, játék, együttlét, ég előtt
hajbókoló rezgőnyár. A falubéliek sem jöttek át régebben, de az az idő elmúlt, a
távolság időszaka. És most itt vannak. Csúnya vihar volt tegnap, elmúlt. Holnap
is lesz, a holnapi is elmúlik. A kiskamasz lány azt válaszolta előző este a
felnőttek kérdésére, még nem tudja, volt-e szerelmes. A felnőttek azt mondták
erre, ha nem tudja, volt-e akkor még nem volt. Elmúlik az az idő, amikor nem
tudja, milyen a szerelem. Amikor tudni fogja, boldog lesz. Kimondhatatlanul.
Atán elmúlik. Fájni fog. Kimondhatatlanul. Az is elmúlik. A hölgy derűsen nézi a kislányát. Egy
szerelem gyümölcsét. Vajon a szerelem elmúlt? A kamaszlány tekintete már máshol
jár, repdeső kíváncsisága újabb érdekes tárgyat keres. Nevet. Nevetnek. Az
egész világ egy hatalmas felfedezés, ha elmúlik, ha nem. Ebben a pillanatban nem
érdekes. Tovább folyik a beszélgetés, esőről, dinnyéről. A tetovált kéz
tesz-vesz, ölel, rajzol, néha még felvillan egy-egy pillanatra a titokzatos
szó. Egy amerikai történet ugrik be, egy könyvből. Arrafelé akad olyan ember, aki
sportmárkajelet tetováltat a hasára. Például egy karcsú pipát. Az illető minden
zuhanyzásnál, öltözésnél, mikor megpillantja a jelet önmagán, eszébe jut, hogy
„Just do it”. És ettől tevékenynek és okénak érzi magát. Élnek emberek ezen a
bolygón, akik multicégek logójával ösztönzik magukat életre, cselekvésre. Mások
meg azzal barátkoznak, egy másik földrész közepén, hogy elmúlik. A rossz – elmúlik. A jó – elmúlik. Mantra lesz
az elmúlásból, addig olvassa, addig mondja az ember, amíg se nem jó, se nem
rossz szó, csak egy egyszerű ige marad. Létezés, történés határán semlegesen
billegő.
Zene
A nyári vakáció
idejére bezárt zeneiskola előtt haladok. Minden csendes, nem lógnak ki bohókás,
zilált dallamfoszlányok az ablakon. Forró pára ül a sudár fák törzsén. Feszítő
a némaság. Lassan itt a beiratkozás, villan be a naptár, ne felejtsük otthon
előkészíteni a papírokat. Itt tanul a lányom, ide jártam én is valaha, éveken
át, heti kétszer, délután. A hangszer megszólaltatásán kívül annyi minden mást
megtanulni. A tanítványokkal egyenként foglalkozó tanár néni somolygó
figyelmét. Humorba mártott, kritikusan őszinte világát. Azt, hogy nemcsak
dajkás ölelésből csordulhat ki szeretet, hanem átperzselhet a viccesen dorgáló
szavakon, a szigorú fejcsóváláson is. Félreérthetetlenül. Megtanultam a
gyakorlás néha idegtépően unalmas, önfegyelmező erejét. Az egyenként
kitapogatott hangjegyekből lépésről lépésre felépülő dallamot: visszamenőleg
(és előre is) értelmet adott a (néha idegtépően unalmas) gyakorlásnak.
Felismerhetővé tette, hogy az anyag világában képesek vagyunk bűntelenül,
károkozás nélkül teremteni, formálni, alakítani. Később megtanultam az
egymáshoz alkalmazkodó szólamokat. A közösen alkotott harmóniát; az erre való
hajlandóságot, készséget. Reflexszerűen velem maradt a szomjúság iránta. A zene
akkoriban soha, senkitől nem választott el, mindig csak összekötött. Ezt idézem
föl, ezt keresem benne mai napig. A létezésben is. Az alá-, fölé-,
mellérendelődés tiszta, éteri játékát. Ahogyan hangszer hangszerrel, szólam
szólammal, lélek lélekkel találkozik. Most csend van. A csendben is ott lapul
minden hang. Nézem az épületet, emlékezem a szerelmeket, barátságokat,
huncutságokat. Azok is odatapadtak a dallamok oldalához, nem is tudom
elválasztani már őket. Nem is tudom,
hogy volt ennyire tágas az idő, hogy fért bele annyi minden. Milyen magas volt
a tér, hogy egymásra rétegződhetett benne annyi dallam. Akkor olyan magától
értetődőnek tűnt. Megszoktuk, hogy a zene hozzánk tartozik, a napjainkból
áldozunk rá, áldozunk neki. Mint régmúlt korok emberei a hatalmas isteneknek.
Kérdés nélkül. S akármennyi percet, órát adományoztunk, az időnk ettől nem
csökkent soha. Sőt, mintha gyarapodott volna tőle. Nem hiányzott sehonnan,
jutott bőven másra is. Úgy emlékszem, mindenre. Még a várakozás sem tűnt
elviselhetetlennek, mert a zenében ott voltak benne mindig mások, ott voltak
benne a találkozások. A zenét megdolgoztuk magunkban, megdolgoztuk egymás
között, időnként odaálltunk vele mások elé. Akinek van füle, hallja. S amihez
nem fért kétség: ha néha egy-egy hang félre is csusszant, mindig túlmutattunk a
szavakon. Nem tudtam még, gyerekfejjel, mire való ez. Cél-e vagy eszköz,
tartalom vagy forma. Együtt éltem mindet, egyszer kavargó nyugtalanságban,
máskor színes nyugalomban. Nyűgét, örömét egyként magamra öltöttem. Hol
lelkesen, hol megadóan, hol morcosan. Vittem a hátamon, cipeltem kézben, mint a
csellót, tokkal-vonóval, esőben, napfényben. Vagy vitettem magam a hullámain.
Azóta sem hagyott el soha. Búvópatakként néha meglapul, aztán a legjobbkor újra
és újra a felszínre bukkan. Mintha mindig megtalálna, mintha újra és újra
rácsodálkoznék, mintha újra és újra a zenét választanám. Magamban, másokban. Odabent,
legbelül most is hallom. Pokoltól égig növő szimfónia. Kolostorkerengő oszlopai
közt körbe-körbeúszó gregorián dallam. Kívül apokaliptikus csend fülel felém.
(Megjelent a Barikád Magazin 2014. augusztus 14-i számában.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése